Forholdet mellom omega-6 og omega-3

Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er betydelig ute av balanse på grunn av dominansen av korn i vestlig kosthold. Langvarige, høye mengder omega-6 kombinert med lavt inntak av omega-3 kan forårsake kroniske ‘stille’ betennelser, assosiert med et bredt spekter av helsemessige forhold.

Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er en etablert markør for langvarig helsetilstand, og lave nivåer av omega-3 sammenlignet med omega-6 i cellene våre er nå knyttet til kronisk sykdom inkludert CVD, depresjon, demens, nevroutviklingsforstyrrelser og inflammatoriske tilstander som leddgikt og astma.

Å få den rette balansen mellom omega-6 og omega-3-fett avhenger av maten du spiser, siden kroppen ikke er i stand til å lage disse viktige fettstoffene seg selv. I tillegg er fett som fungerer best og har flest funksjoner i kroppen også de som krever mest «produserende» energi, så hvis vi bare spiser veldig små mengder omega-3, er sjansen for mangel er veldig høy.

Fra landbruket, for rundt tolv tusen år siden, fikk forfedrene våre et veldig balansert omega-6 og omega-3 nivå fra deres naturbaserte kosthold. De konsumerte mellom ett og to gram omega-6 for hvert gram omega-3. Typene omega-fett som ble spist hadde stor variasjon. Det brede spekteret av animalske- og marine produkter, planter, nøtter og frø som de spiste gjennom sesongene, var rik på et bredt spekter av omega-6 og omega-3 fettsyrer. I dag bruker den gjennomsnittlige innbygger fra Storbritannia eller USA et forhold på over 20: 1 omega-6 til omega-3 – noe som er veldig sterkt i ubalanse og assosiert med langvarig helserisiko.

Siden den rette balansen mellom omega-6 og omega-3 bestemmer riktig struktur og funksjon av hjertet og blodkarene, immunforsvaret og inflammatorisk prosess, hjerne og sentralnervesystem, spedbarns hjerneutvikling, humørregulering, ledd og bein og hud helse, har denne moderne og menneskeskapte ubalansen store konsekvenser for helsen vår.

De dramatiske endringene i inntaket av omega-3 og omega-6 har skjedd som et resultat av det enorme skiftet i hvilke typer mat vi spiser. Siden mennesker har dyrket korn som hvete, ris og bygg, har disse matvarene ikke bare dominert vårt eget kosthold som en kilde til pålitelig energi, men blir også blitt mat til dyrene vi spiser. Korn er naturlig veldig høyt i omega-6-fett og konsumeres på bekostning av omega-3 rike grønne planter, fisk, sjømat og gressfôret / beitet kjøtt av dyr. I tillegg til økningen i kornforbruk, spiser mennesker nå enorme mengder med menneskeskapt omega-6-rikt plantefett, for eksempel solsikkeolje.

Problemet med høyt inntak av Omega-6

Hva er egentlig problemet med denne dominansen av omega-6? Omega-6 og omega-3-fett bruker de samme proteiner og biokjemiske prosesser for å bli omdannet til nyttige biprodukter i kroppen. Hvis en av disse omega-familiene dominerer, vil den ta tak i alle ressursene (enzymer og mikronæringsstoffer) og kapasitet for konvertering, og dermed påvirke hvilke typer biprodukt som skapes. En av de viktigste konsekvensene av høyere omega-6 nivåer er dysregulering av den inflammatoriske responsen. Siden omega-6 og omega-3 fett er forløpere til de hormonlignende stoffene (samlet kalt eikosanoider) som styrer når kroppen slår på og av den inflammatoriske responsen, avgjør balansen mellom disse fettstoffene kroppens evne til å kontrollere betennelse. I tillegg til inflammatorisk kontroll, bestemmer typen og mengden av omega-6 og omega-3-fett som er tilstede i cellemembranene cellens struktur og dens evne til å kommunisere, replikere og utgjøre strukturen til våre organer, blodkar og sentralnervesystem.

Omega-6-fettet omdannes til slutt til arachidonsyre (AA) via en rekke mellomprodukter. Arachidonsyre er den viktigste pro-inflammatoriske eikosanoidforløperen, og høye nivåer av total omega-6 i kostholdet vil gi den biokjemiske konverteringsprosessen som brukes av omega-6 og omega-3-fett, og dermed fremme nivåene av AA og påfølgende inflammatoriske produkter. Når vi har nok omega-3 i kostholdet, favoriserer den biokjemiske prosessen konvertering av kortkjedede, planteavledede omega-3-fettstoffer til den lengre kjede EPA- og DHA-fett, og derfor blir omega-6-konverteringskjeden stoppet før den er i stand til å nå AA.

Til tross for et kollektivt dårlig rykte, er disse omega-6-fettene som er høyere opp i konverteringskjeden, faktisk veldig nyttige og jobber med omega-3-fett for å redusere betennelse og fremme cellulær helse og funksjon. Gamma linolenic acid (GLA) er en ‘god’ omega-6 som blir konvertert til dihomo-GLA, før den blir konvertert til AA. Det er på dette tidspunktet at banen deler seg og DGLA enten kan konverteres til AA eller til egne eikosanoider, som først og fremst er betennelsesdempende. Et jevnere inntak av omega-6s sammenlignet med omega-3s forhindrer omdannelse av DGLA til AA og bidrar dermed til å holde både omeganivåene og deres sunne funksjoner balansert, og forhindrer overproduksjon av inflammatorisk AA.

Kontroller nivået ditt av omega med fettsyretesten vår

Å kjenne til forholdet mellom ditt omega-6 og omega-3 kan være svært nyttig når du skal forstå din generelle helsetilstand og potensielle risiko for helsekomplikasjoner senere i livet. Selv om du kanskje ikke lider under spesifikke forhold, kan problemer som tørr hud, dårlig fokus og oppmerksomhet, høyt stress, angst og til og med hyppig forkjølelse eller dårlig sårheling, være relatert til en omega-6 og omega-3 ubalanse og kan gi signal om økt risiko for å utvikle mer alvorlige sykdommer.

Alltid fersk omega-3
Norge har lange tradisjoner med marine fiskeoljer og vi vet hva som skal til for å lage et høykvalitets omega-3 kosttilskudd rikt på EPA og DHA. Vi holder produktet ferskt hele veien fra havet til deg.
Abonner for 299 kr pr måned
Kjøp nå