Omega-3 i menneskets evolusjon

Omega-fett spilte en sentral rolle i evolusjonær og menneskelig utvikling. Danner hovedstrukturen i hjernen, sentralnervesystemet og alle cellemembraner – i tillegg til å gi byggesteinene for hormonene og immunkjemikaliene som kontrollerer og beskytter oss i hvert eneste bevegelse – moderne menneske ville ikke eksistere uten tilstrekkelig tilførsel av disse fett.

De første observasjonene som vekket interesse for omega-3-er, kom fra å se på dietten til Greenland Inuit som spiste enorme mengder marint animalsk fett, med få andre alternativer tilgjengelig for dem. Selv om det ikke anses som det sunneste av dietter, så det høye forbruket av omega-3-fett ut til å gi fordeler for hjerte- og karsykdommer. Disse funnene viste seg å være lanseringsplaten for en mengde forskning på omega-3-er som fortsetter til i dag. Til tross for den betydelige mengden forskning som støtter de viktige helseforbedrende rollene til omega-3s, er mengden vi konsumerer som enkeltpersoner urovekkende lav. Omega-3-fett er en viktig komponent i enhver ernæringsmessig tilnærming for å opprettholde og fremme langsiktig helse.

Omega-3 i menneskets evolusjon: Vekst av hjernen

En av de viktigste hendelsene i menneskets evolusjon var veksten av hjernen. Mannens veldig tidlige forfedre hadde små hjerner, og som sådan var enkle skapninger, spiste et plantebasert kosthold og levde et ikke-mangfoldig liv. Arkeologiske steder i Øst-Afrika som strekker seg over to og en halv million år, viser de første tegnene på menneskelig konsum av dyr; dyrene som ble konsumert var ‘opportunistiske’ valg og kom lett uten å måtte risikere samspill med voldsomme rovdyr. Disse ville ha inkludert små fugler, egg, små landpattedyr og flere arter av vannboende skapninger, inkludert fisk og krypdyr. Det antas at kombinasjonen av å spise små dyr og marine skapninger, av alle varianter, var katalysatoren for menneskelig hjerneutvikling.

Den menneskelige hjernen er nesten 60% fett. Fettsyrer er viktige molekyler som bestemmer hjernens integritet og evne til å utføre. Utover deres rolle i å bygge hjernestrukturen, fungerer fett som EPA og DHA som budbringere – sentrale aktører i produksjonen av nevrotransmittere, med nevrobeskyttende effekter mot sykdommer som demens.

Hjernen er et enormt organ, med svært høye energibehov, og fangst, forbruk og senere matlaging av dyr ville dermed tillatt et mye større inntak av energi sammenlignet med plantenes mat alene. Den større tilførselen av energi som ble gjort tilgjengelig av å spise dyr, støttet veksten av en mye større hjerne. Enkelte antropologiske forskere mener at det ikke er tilfeldig at hjernen vokste raskt for rundt to millioner år siden da mennesker, ifølge bevis fra en rekke arkeologiske steder, begynte å konsumere marine dyr i store mengder.

En stor andel av hjernen er sammensatt av fett. Den langkjedede omega-3-fettet eikosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA) er grunnleggende for strukturen og funksjonen til hjernen og er rikelig i marine dyr, sammen med det viktige strukturelle fettet, arachidonsyre (AA). I følge dr. Stephen Cunnane, en metabolsk fysiolog ved University of Sherbrooke, Quebec, «var det dette rike og sikre landbaserte kostholdet som drev og ga de essensielle næringsstoffene for å gjøre hjernen vår til hva de er i dag.» Etter hvert som mennesker ble mer avanserte og hjernen utviklet seg videre, ble de sakkyndige jegere og stolte sterkt på fettrike store dyrekjøtt, i kombinasjon med foraged lokal plantemat, for å gi det næringsrike kostholdet som muliggjorde kontinuerlig tilpasning.

Noe debatt vedvarer om hvorvidt steinredskaper og marint livsforbruk bidro til utviklingen av den menneskelige hjernen, men det er utvilsomt at mengden omega-fett som ble konsumert, var veldig konsistent. En balanse på 1-2: 1 av omega-6 til omega-3-fett ville blitt gitt fra en rekke ville, naturlige og sesongbaserte lokale plantemat, ville dyr og marine skapninger. Denne balansen av omega-fett (til tross for nye kilder til mat, bedre jaktteknikker og bevegelse til nye landmasser), ble hos oss og dannet grunnlaget for utviklingen av de intrikate og tett regulerte systemene i kroppen i løpet av de neste 990 000 årene.

Landbruk og skiftet i Omega-6 & Omega-3-balansen

Jordbruket ble født for ti tusen år siden (bare et øyeblikk i blinken i forhold til hvor lenge mennesker har streifet rundt jorden) forandret alt. De første tegnene på jordbruk stammer faktisk rundt 10.000 år tidligere, og mye av endringen i måten menneskene hentet maten på, var et resultat av klimaendringer. I løpet av denne tiden møtte livet på jorden mange og langvarige perioder med ekstrem kulde (istid) og isdannelse, som utslettet mange av de store pattedyrene og plantematene som mennesker tidligere hadde stolt på. Mennesker måtte henvende seg til mindre vilt og fôring etter korn og nøtter som mais, bygg og eikenøtter, som var i stand til å overleve disse tøffe forholdene. Avhengigheten av denne typen mat forsterket og resulterte, for omtrent ti tusen år siden, i full domestisering av kornsorter og dyrene vi ofte finner på tallerkenene våre i dag. Til tross for intens arbeidskraft for å dyrke avlinger og husdyr, ble det antatt at mennesker vurderte å drive oppdrett som en mye mer pålitelig matforsyning, slik at jordbruket sannsynligvis drev den raske veksten av den menneskelige befolkningen.

«De siste ti tusen årene har mennesker vært vitne til at skiftet fra å spise et 100% naturlig kosthold, med et optimalt omega-6 til omega-3-forhold, til å konsumere et stort sett kunstig og omega-6-rik kornbasert kosthold, slik at vårt forhold mellom disse essensielle fettstoffer har eskalert til over 15: 1 til fordel for omega-6. «

Med den dramatiske endringen i måten vi hentet maten på, kom det et enormt skifte i næringsstoffene vi konsumerte. Selv om de nye plantene som ble konsumert var en god kilde til omega-6-fett, manglet de viktige omega-3-er, og den delikate balansen vi hadde utviklet oss til å trives, begynte å tippe til fordel for omega-6. Den fortsatte økningen i befolkningen førte til økt etterspørsel etter mat, samt økte krav til land for å drive oppdrett og fôring av husdyr. Dermed ble korn sett på som en energieffektiv matkilde, noe som resulterte i en økt avhengighet av dem for å mate både mennesker og husdyr.

Gressmatet organisk kjøtt er det klart sunneste alternativet for alle, men de fleste storfe blir nå matet på omega-6 rike korn, noe som er skadelig for næringsprofilen til kjøtt.

Dyr var begrenset til mindre og mindre rom, da korninntaket betydde at de krevde mindre «beite». Dyr som ikke lenger konsumerer høye mengder med omega-3-rikt gress, foraged planter og insekter, dyr konverterte lavere mengder av langkjede omega-3s til å overføres til mennesker i kjøttprodukter. Næringsprofilen til dyrene vi konsumerte hadde endret seg dramatisk. Etter hvert som befolkningen fortsatte å øke og teknologiene utviklet seg, begynte mennesker å bevege seg lenger bort fra elver og hav, noe som betyr at fisk og marine matvarer – den rikeste kilden til omega-3-er i kostholdet – ikke lenger regelmessig ble vist på menyen.

I løpet av de siste hundre årene har raffinering av korn, den tunge bruken av produserte vegetabilske oljer og folkehelsemeldinger for å redusere fettinntaket vårt, eskalert problemet til episke proporsjoner. Som sådan har de siste ti tusen årene vært vitne til mennesker som skiftet fra å spise et 100% naturlig kosthold, med et optimalt omega-6 til omega-3-forhold på 1-2: 1, til å konsumere et stort sett kunstig og omega-6 rikt korn- basert kosthold i mange vestlige land, slik at forholdet mellom disse essensielle fettstoffer har eskalert til over 15: 1 til fordel for omega-6.

For å gjøre vondt verre, tømmer høyt forbruk av kunstige, bearbeidede og raffinerte moderne matvarer, sammen med intensivt jordbruk, matkildene våre viktige vitaminer og mineraler som er nødvendige for å støtte alle de biokjemiske prosessene som får kroppene våre til å fungere. En slik prosess er metabolismen av omega-3 langkjedede fettstoffer fra kortkjedede fettstoffer som finnes i plantemat. Denne prosessen er enzymavhengig, og disse enzymene er avhengige av tilstrekkelig inntak av mikronæringsstoffer i form av vitaminer og mineraler. Moderne vestlige sivilisasjoner spiser derfor ikke bare betydelig (> 15x) mindre omega-3 sammenlignet med omega-6, men har nå også en redusert kapasitet til å lage viktige langkjedede omega-3er fra omega-3 plantefettet vi spiser. Ganske enkelt, de fleste av oss er mangelfulle i de nødvendige enzymene for å gjøre disse nødvendige konverteringer – en viktig en er delta-6-desaturase (D6D).

Vi vil her påpeke at å bytte til gressmatet og beitet kjøtt dramatisk kan forbedre fettsyreprofilen din. En studie publisert i British Journal of Nutrition i 2011 satte individer på en gressmatet eller kornmatet (forsterket blanding av korn og soya) rødt kjøtt diett og sammenlignet omega-6 til omega-3 forholdet etter fire uker. Personer som spiste gressmatet kjøtt hadde et betydelig forbedret plasma-omega-6 til omega-3-forhold (det gikk fra 9: 1 til 6: 1) sammenlignet med de som hadde kosthold med rødt kjøtt fra dyr som hadde blitt kornfôret ( som faktisk økte fra 8: 1 til 13: 1). I Storbritannia er det flere leverandører av grasfôret kjøtt på nettet som leverer landsdekkende.

Det ubalanserte forholdet Omega-3 til Omega-6 og dets innvirkning på helsen

Hvorfor er fettsyreprofilen vår så viktig? Som nevnt tidligere har den delikate balansen mellom omega-6 og omega-3 formet utviklingen vår i nesten to millioner år. Hver eneste celle i kroppen fungerer optimalt med et spesifikt forhold mellom fett som utgjør strukturen. Hjertet, hjernen, immunforsvaret og hormonene er avhengige av denne balansen for å fungere riktig og holde oss sunne. Å skifte denne balansen har derfor enorme helsemessige implikasjoner, og studier konstaterer konsekvent at omega-6 til omega-3-forholdet spiller en viktig rolle i alvorlighetsgraden og spredningen av moderne helseepidemier som hjerte- og karsykdommer (CVD), depresjon, demens og leddgikt. Før landbruk, disse forholdene eksisterte ikke, og i dag får til og med barn diagnosen CVD, overvekt og diabetes, samt alvorlige sykdommer i nevroutvikling og mental helse.

«Den delikate balansen mellom omega-6 og omega-3 har formet utviklingen vår i nesten to millioner år.»

Omega-3 helsemessige fordeler er mye undersøkt

Siden de aller første observasjonsstudiene som ble publisert på 1980-tallet antydet at omega-3-fett er viktig for helse og levetid, har det vært konstant interesse for deres rolle i helse og sykdom. Over 1000 studier publiseres hvert år som undersøker omega-3-fett.

Studier på 1970-tallet som ser på moderne jeger-samlerpopulasjoner fant bemerkelsesverdig lave priser av hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre inflammatoriske tilstander på eskimoer fra Grønland. Det begrensede, inett-diett med lite fettinnhold, lite frukt og grønnsaker ble kjent som ‘Inuit Paradox’.

Lave nivåer av omega-3 sammen med høyt inntak av omega-6 (gjennom vekst og utvikling i barndommen og senere i voksenlivet), dessverre karakteristiske for moderne dietter, korrelerer med økt risiko for hjerte- og karsykdommer, Alzheimers og demens, depresjon, allergi, autoimmunitet , multippel sklerose, schizofreni, autisme, ADHD, eksem og psoriasis, leddgikt, osteoporose, mekanismer for dårlig mestring av stress, utmattelse og inflammatorisk sykdom.

Den langkjedede omega-3s EPA og DHA, nå, er nå forstått å være grunnleggende for riktig funksjon av hjerte og blodkar, immunforsvaret og inflammatorisk prosess, hjerne- og sentralnervesystemets struktur og funksjon, spedbarnsutvikling, humør regulering, ledd- og beinstruktur og hudhelse.

Alltid fersk omega-3
Norge har lange tradisjoner med marine fiskeoljer og vi vet hva som skal til for å lage et høykvalitets omega-3 kosttilskudd rikt på EPA og DHA. Vi holder produktet ferskt hele veien fra havet til deg.
Abonner for 299 kr pr måned
Kjøp nå