EPA vs DHA – forstå forskjellen

EPA og DHA er begge viktige typer Omega-3, med forskjellige roller og handlinger i kroppen. Våre krav til hvert fett endres gjennom livet. Terapeutisk bruk av omega-3 innebærer spesifikke forhold mellom EPA og DHA, på forskjellige nivåer i henhold til forskjellige forhold og helseproblemer.

De to viktigste Omega-3-ene vi hører mest om er langkjedede fettsyrer EPA (eikosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre). Disse fettstoffer finnes i fet fisk og sjømat, med små mengder DHA som finnes i alger. Hvis du søker ernæringsstøtte for en spesifikk helseproblem eller tilstand, er det viktig å forstå forskjellen mellom EPA og DHA og hvordan kroppen tar opp og bruker dem.

En enorm mengde undersøkelser har blitt utført på disse viktige næringsstoffene siden det først ble oppdaget på 1950-tallet at fiskeolje ga mange helsemessige fordeler, og at disse fordelene kan tilskrives en type flerumettet fett kalt omega-3. Til tross for omfanget av forskning på omega-3-er, er det først de siste årene (i løpet av de siste 15 årene eller så) at handlingene til EPA og DHA har forstått individuelt. Forskere undersøker nå ofte handlingene til EPA og DHA individuelt snarere enn sammen, ikke lenger bare under den generiske merkingen omega-3 som de er mye omtalt.

EPA og DHA i livsfasen: hva du skal ta og når?

Våre krav til EPA og DHA endres gjennom hele livet, og det gjør også den optimale mengden av hver fettsyre i kostholdet vårt.

Barn trenger DHA for vekst og utvikling, og hjernen, CNS og netthinnen er avhengige av tilstrekkelig tilførsel av DHA under vekst i livmoren. Dermed bør kvinner legge vekt på DHA i diettene når de blir gravide og fortsette å ta dette til de slutter å amme. Barn fortsetter å trenge DHA frem til de begynner på skolen, så hvis barn under fem år tar et omega-3-tilskudd, bør det inneholde DHA. Unntaket er for barn med utviklingsproblemer – der det er vist at ren EPA eller omega-3 med høy EPA er mest effektiv for å støtte kognitiv funksjon. Vi vil fortsatt anbefale, der det er mulig, naturlig avledede kilder til omega-3 som fet fisk for å støtte et balansert EPA- og DHA-inntak.

«EPA-nivåer er under konstant etterspørsel, og lave EPA-nivåer hos ungdommer og voksne korrelerer sterkt med utvikling av psykiske helseproblemer, inkludert depresjon, dysleksi og dyspraksi, hjerteproblemer, ledd- og beintilstander, så vel som nevrodegenerative sykdommer som MS og Parkinson. ”

Etter fem års alder begynner utviklingen av hjernen og CNS å reduseres, og kroppens behov for DHA reduseres. Dette er et godt tidspunkt å øke EPA i kostholdet, da studier viser at EPA kan hjelpe med barndommenes atferd og akademiske prestasjoner, samt fokus, oppmerksomhet og redusere aggresjon. Tørr hudforhold, astma og allergier er også vanlig hos barn, og gode nivåer av EPA på dette tidspunktet kan bidra til å redusere betennelsen forbundet med disse problemene.

Mellom fem og 65 år er det meste av kroppens behov; kan oppfylles ved å bruke EPA-rike oljer og spise fisk, marine produkter, organiske greener og beiteprodukter fra dyr. EPA-nivåer er under konstant etterspørsel, og lave EPA-nivåer hos ungdommer og voksne korrelerer sterkt med utvikling av psykiske helseproblemer, inkludert depresjon, dysleksi og dyspraksi, hjerteproblemer, ledd- og beintilstander, så vel som nevrodegenerative sykdommer som MS og Parkinson. EPA beskytter også gener og cellesyklus, så vel som å bidra til å holde stressresponsen regulert, så en tilstrekkelig tilførsel av EPA gjennom voksenlivet kan bidra til å forhindre en rekke kroniske sykdommer.

I senere liv kan kognitiv funksjon og hjerneforringelse bli en bekymring. Nok en gang har det vist seg at vedlikehold av høye nivåer av EPA reduserer risikoen for å utvikle og forverre kognitiv nedgang og demens. Hvis du derimot kjenner noen som allerede har en diagnose av demens eller Alzheimers, har hjernen deres allerede blitt skadet og trenger strukturell støtte. På dette tidspunktet blir DHA viktig igjen, og å ta et høyt-EPA-produkt som inneholder 250 mg DHA, er også viktig for å forhindre ytterligere tap av hjernevev.

Alltid fersk omega-3
Norge har lange tradisjoner med marine fiskeoljer og vi vet hva som skal til for å lage et høykvalitets omega-3 kosttilskudd rikt på EPA og DHA. Vi holder produktet ferskt hele veien fra havet til deg.
Abonner for 299 kr pr måned
Kjøp nå